Добитник Награде Десанка Максимовић“
(2011)
О ПОЕЗИЈИ ДУШКА НОВАКОВИЋА
На неколико одржаних сесија жири је разматрао
стварлаштво више песника чије дело задужује српску поезију.
Одлучујући се за песничко дело Душка Новаковића жири се одлучио
за импресиван и јединствен песнички опус, за његов виталистички
дух, за интензивно и жестоко, критички бекомпромисно певање,
које враћа веру у то да поезија може бити не само израз и одраз
свога времена, него и његов битан коректив на шта је српска
поезија, има неко време, заборавила.
Она позната питања која се с времена на време
с правом обнављају: чему песници у оскудно време; чему поезија
пошто је убијен човек; како писати после Аушвица - у случају
Душка Новаковића постају готово беспредметна, његова поезија
хоће да говори упркос томе и баш зато. Она хоће да сведочи и
да укаже - да упре прстом, у девијације друштва и морална посрнућа
човека, разоткривајући сопствене и заблуде времена.
Већ неколико деценија, од песничке књиге Зналац
огледала до ове последње Кад ћемо светла погасити,
поезија Душка Новаковића представља стални немир и немирење
са датостима и условностима живота, супроставља се скучености
одређеног типа певања, његовим задатим и предвидљивим темама,
изневерава језичке стандарде и пожељну лексику, не дозвољавајући
нам да затворимо очи пред сопственим, личним удесима и удесима
времена и цивилизације. Његова поезија је својеврсна хроника
времена у коме живимо, стиховање стварности и живота, активан
обрачун са менама и манама друштва и човека. Оно Десанкино „Жао
ми је човека“ претвара се у овој поезији у беспоштедну критику
у позивање на одговорност, што јесте налог нашег времена ако
хоћемо да спасемо душу и да са људског лица сперемо стид.
Његово певање има еруптивну снагу из чијег гротла
попут лаве куља језик незаустављив у свом богаству и жестини
свепрожимајућег ероса. То је страсно певање једног медитеранца
који у богатству и обиљу живота, непосредном искуству стварности,
личној и породичној драми, политици, миту и литератури, налази
живе разлоге за преиспитивање смисла живљења и певања. Иако
андроцентричног усмерења његово певање се све више отвара за
разнородне аспекте егзистенције пратећи налог времена и сврставјући
се тако у ону космополитски настројену струју српског песништва.
Песма Душка Новаковића је наративна, повишеног
регистра, са реторским наносима, тематски разуђена и богата,
алузивна и референцијална, интензивна, задиханог темпа, експресивна,
савим јединствена у српској поезији. Она од читаоца захтева
активан однос, без обзира да ли је то поема или песничка минијатура
од неколико стихова. У његовој песми никада није угодно и удобно,
без обзира да ли се слажете, да ли одобравате изречено, или
се љутите и негодујете, она вас узбуђује на начин гледања бокс-меча,
а не посматрања каквог крајолика или речног тока.
Провокативност и сугестивност овог певања, његова
драматска убедљивост, помало уморној српској поезији (до)дају
неопходан витализам. Појачан ствралачки замах Душка Новаковића
последњих година чини његову поезију потпорним стубом српског
песништва и сврставају га у водеће европске песнике ангажованог
проседеа.
Председница Жирија
Радмила Лазић, 5. мај 2011.