ДЕСАНКИНО ПЕВАЊЕ ИЛИ УЗИМАЊЕ РЕЧИ
ИЗ УСТА
1.
Пејзаж Бранковине и васцели западносрбијански крајолик, не само
географски него и етнографско-језички, што значи и повесно-судбински,
некад готово очевидно, понекад тек из прикрајка, а редовно ненаметљиво,
уграђени су у песничко дело Десанке Максимовић, удевени су,
на пример, у пејзажност средњовековне Србије Душановог доба,
али и у савремене норвешке слике и прилике: уврежени су, дакле,
мање или више, у све о чему је она певала. Изворна завичајност
је у ствари чворна тачка њеног песништва, основ на којем се
узвисила њена степенасто грађена лирска творевина, грађевина
с прозорима што гледају из Доњег у Горњи свет, али и одозго
надоле.
У њеном певању мудро једноставном, сликовита
лиризација и мисаоност исказа узајамно се испомажу, не тежећи
насилној превази једног над другим него усмеравајући се ка спонтаној
садејствености, те се и зато Десанкина поезија прихвата отворена
срца, као нешто што се осећало, наслућивало па чак и знало,
али се није казало, као нешто за што би се рекло: узе ми реч
из уста.
2.
Тек и неколика видно-мирисна Десанкина песничка исказа, опет
углавном обична и лако препознатљива, довољна су да покажу,
баш као такви, колику сабирну, и са
борну, поетску енергију садрже, односно коликим поетским интензитетом
зрачи и њено паганско-хришћанско осећање света, у оба случаја
омирисано биљем. Виђено с ливадских епитрахиља, то изгледа овако:
„Од звезданих Цвети / нису се виделе неба плавети; на мед поново
замиришу сванућа; у кадионице тамњан точи смрека“.
Тек и један одломак из песме „Земља јесмо“ казује
с колико привидне лакоће Десанка Максимовић песнички погађа
у саму срж егзистенцијалног сазнања, из којег, макар за тренутак,
удари ледена хладноћа: „Земља јесмо, / остало су све привиди.
/ Једино није привид рана / која се у ноћ отвара и бриди“.
Кроз вео вечите месечине увела је Десанка у
свој песнички свет, у то сазвежђе од јагорчевине, и словенска
божанства, богове и богиње (Перуна, Световида, Волоса - Весну,
Живу, Морану), увела их и привремено учинила Јужним Словенима,
ако не и посрбила, а све из осећања јаке припадности словенском
и српском роду, његовом митско-религијском и историјском бићу
- али певајући, уз снажно поверење у предачко искуство, одрешито
и разборито, погдегде и поучно, делимице иронично или шаљиво.
3.
Књигу песама Тражим помиловање могао је испевати једино песник
свељубави, човек бескрајне доброте, са урођеним осећањем човекољубља
и милосрђа, који се, молећи за милост, а изједначујући такозване
мале и велике ствари, натчовечно уздиже изнад љутих пламенова
греха и грешности, распирујући љупке пропламсаје природе и живота,
редовно саосећајући с недужним и невиним. Не тражи она помиловање
само „За војничка гробља“, „За последње дане“, „За жир“ („да
му се, кад га под зиму нађе, / изгладнели отрок обрадује“),
„За калуђера“, „За несхваћене“, „За наивне“, „За сужње помиловане“,
„За свадбе без венчања“, „За Марије Магдалене“, „За погубљена
љубавна писма“, „За себарске жене“ („кад се повуку у вајате
/ и луч утрну, / за ширу њиховог кикота у тами, / за мисли што
их, у сумрак, прате“), „За бранковинске сељаке“, „За нероткиње“,
„За исмеваче“, „За завиднике“... него и „За важне“, које, по
правилу, и с правом, тешко да ико сажаљева. Десанка се, дакле,
моли и „за оне који имају позивнице / за сваку поворку и панораму,
/ за човека / кога и у возу, и на Гозби, и у храму, / и у рају,
/ нумерисано место чека [...] за људе које на свакој води /
чекају броди / и котва у сваком бродолому, / којима су сви знани
и незнани / анђели милосрђа осигурани“.
То је редак пример пренаглашене филантропије
или прекорачене мере човекољубља, без обзира на разлоге због
којих се и за такве људе тражи милост, али је, са друге стране,
и јединствен одраз Десанкине племенитости, изузетне и људски
и песнички.
Није пука случајност што је баш ваљевски крај
подарио српској књижевности и култури такву песникињу каква
је Десанка Максимовић, једину поетесу члана омањег друштва сваком
знаних и вољених српских песника. Изгледа да је иза стишаног
праска Првог српског устанка а Ваљевска нахија била је његово
најкомпактније упориште
- знатно касније морао зазвучати и непоновљив
глас песника појединца. Таквим гласом, по особеним лирским домашајима,
смисленим и мисленим, започело се понирати у смисао постојања
уопште; њим се посегло и у промишљање историјског удеса српског
народа, његових повесних ломљава и провалија, као што се почело
урањати и у загонетност природних појавности, очаравајућих и
онеспокојавајућих, као што се зачела исповедати и одгонетати
интима и драма људског бића - а све то с љубављу према свету
и људима, премреженом мноштвом ускличника и упитника из области
аутентичне радозналости и егзистенцијалних тамнина. Све је то
пало у налог Десанки Максимовић, из лијепа села Бранковине,
како пева Филип Вишњић, у мраморно постојаној песми „Почетак
буне против дахија“, у епској канцони чији су судионици и Десанкини
Бранковчани, гласовити Ненадовићи. Све то, у ствари, показује
да је њено песништво, уз подразумевајући дар, засновано и на
узоритој историјско-завичајној подлози, основи која јој је била
неопходна за досезање сфере универзалног песничког говора.
Помоћу слободних и метафорично сликовитих одређења
указала је Десанка Максимовић и на једну од основних одлика
ритмичко-мелодијског бића сопствене поезије: на њен слободан
стих са гипким римаријем, који делује неусиљено и некако самотворно,
на њен речник, крепак, кротак и дурашан, на њену глатку и шумећу
синтаксу, неретко ефектно инверзивну. Учинила је то у песми
„За песникињу, земљу старинску“ из збирке Тражим помиловање,
у којој моли милост: „За земљу, / за мелодичност њене поезије,
/ за богатство срока / планинских њених одјека, / за њених потока
слободан стих, млади, / успаванку што је усред ушћа / пева река,
/ за здравице што их из камена / напијају водопади“.
5.
„Сваки листак на дрвету људски глас узео и пропевао“
- тим исказом описао је Матеја Ненадовић у својим Мемоарима
устаничку атмосферу у Србији 1804. године. То певање лишћа,
исконски дубоко, митски озрачено и тајанствено (Србија је велика
тајна) чула је један век касније и Десанка Максимовић, чула
- и честито пропевала.
Милосав Тешић
Бранковина, 16. мај 2004.