ДЕСАНКИН ВАГОН ТРЕЋЕ КЛАСЕ
У тешким данима, какви су ови кроз које пролазимо, цела нам
се историја актуелизовала, а с њом и многа поглавља наше песничке
баштине. Од Његоша до Попе, сваки нам песник, данас, говори
о најживљој садашњици; сви нас подстичу и бодре, да издржимо.
А тек Десанка Максимовић! Њене су се речи, овог пролећа, обновиле
у нама и око нас онако како се, у априлу, под одговарајућим
климатским условима, обнавља трава. Попут Његоша и Костића,
Вељка Петровића и Дучића, Црњанског и Исидоре, Винавера и Андрића,
и она је, у лирском кључу, али једнако снажно, осећала вертикалу
наше историјске судбине. Њене речи, урасле у родно тло, не бледе:
оне се, у светлу нових искустава, препорађају и изнова осмишљавају.
Бледи оно што је вештачки сијало; што није јурило за ефектима,
то у времену само сазрева. Она је своју поезију поверила на
чување земљи, а земља храни кад све друго омане и изда.
Нисмо ли, у овом часу, сви у оном њеном вагону треће класе,
у којем се полажу суштински испити из демократије, „рођачки
расположени и једнаки, готово као на дан страшног суда":
Чист до ирљавог, трезан до пијаног
не либећи се ту седа;
распитује сусед суседа куда иде
и како се зове и ко му је кум и деда.
Њен вагон треће класе је метафора за склоништа од ваздушних
напада, али и за тај топли метафизички кутак у који су Срби
целе планете, ових дана и ових година, сатерани; у њеној слици
здружили су се топли лиризам и пријатељски подсмех:
Ту мирише понеко на ракију,
на бели лук и чашу вина,
понеко ми на ногу стане;
али шу се иушници не гледају
са нечовечних висина:
поштују се туђе сиромаштво
и туђе ране.
Са тих, нечовечних висина, на наш вагон
треће класе данас бацају ракете и бомбе, само зато што нисмо
у стању да се одрекнемо сећања, да их покопамо, заједно са црквама
и манастирима, и да Грачанпцу пренесемо на неко сигурније место:
Да те бар можемо подићи на Тару
у каленићку порту те пренети,
заборавити ликове на твом олтару.
Грачанице, кад бар не би била од камења,
кад би се могла на небеса вазнети.
У времену кад су распикуће и бескућници укинули разлику између
родољубља, национализма и лудила, Десанка нас подсећа да је
родна земља једно ваздушасто предвечерње привиђење, плава утвара
која лечи заблуделу душу и рањени поглед:
Србија у сутону ирвом лебди блага и тиха - на рану је приви!
Стаза коју је, у нашем језику и пашем памћењу, оетавила Десанка
личи на ону „путању до тора", коју сељак целог живота неосетно
утабава, да би, у сређивању дневних послова, њоме наставили
да газе унуци и праунуци и беле пчеле.
Сви ми, живи српски песници, у крвном смо сродству
са Десанком Максимовић; сви смо њени верни или блудни синови.
И какви год да смо, она према свима нама показује благоразумевање
- ове речи нема у постојећим речницима нашег језика, она је
морала бити измишљена за тестамент назван Тражим помиловање.
Неки од нас су јој се, још за живота, обраћали као тешки; ја
сам избегавао ту врсту фамилијарности. Прихватајући, са захвалношћу,
признање које ми је из њене Задужбине додељено, ја ступам у
ону другу, дубљу врсту сродства, коју подразумева предан рад
на стиху и на језику. Многе њене речи и слике осећам као своје;
дакле, у роду смо, Мени је, иначе, Десанка поодавно доделила
часно звање Ваљевца. Почетком 1966. године - или је то било
почетком 1967. године - написао сам, у новинама, похвалан чланак
о једном њеном пријатељу, песнику који је пре тога четрнаест
година провео у немилости, у кућном притвору, као шугава овца
презрена од непријатеља и бивших пријатеља... Крлежа је уредио
да се окуженику објави књига песама, али је она наишла на једнодушан
бојкот текуће политичке и књижевне критике. Дрзнуо сам се и,
на своју руку, прекршио табу.
Оног јутра, кад је чланак изашао у новинама,
Десанка је потражила број мог телефона у именику, и јавила се,
да ми захвали у своје име, и у име свог пријатеља. Била је узбуђена
као девојчица, и непрестано је понављала: „Мој Ваљевац!
Мој Ваљевац!" Ја сам рођен на периферији Ваљевске
нахије, али сам, тог јутра, прихватио почасно грађанство у Десанкином
завичају. Мислим да ми то даје додатно морално право да прихватим
Награду која носи њено име.
Врло ми је жао што, због оних који нас туку
с нечовечних висина, који су прекинули нормалан саобраћај
између нас и света, нисам могао доћи у Бранковину, да попијемо
чашу пића и да се, у муци која нас је снашла, погледамо, пријатељски,
очи у очи. Нисам, због тога, мање са Десанкиним песмама, ни
са вама који јој, на сто прву годишњицу рођења, одајете пошту.
Видим вас, у амфитеатру Десанкиних и наших гора, од Влашића
и Соколске планине, до Медведника, Повлена и Маљена, и даље,
до Сувобора, Рудника и Венчаца. Ту је, знам, коловођа Космај,
ту кец Цер, ту нежно уздрхтала Букуља. Овамо, у тмурном и спарном
атлантском приморју, са даноноћно укљученим радио-апаратом,
чекам, заједно са вама, да нам најзад сване.
Досад сам примио подоста књижевних награда; неке су ме обрадовале,
неке су се изокренуле у нагрде. На вест о додели Десанкине
награде први пут сам се, у својој „књижевној каријери",
заплакао. На ум ми је дошао Десанкин стих: „Наше земље нестати
неће". Неће, поред осталог и зато што, и у оваквим околностима,
стижете да мислите на поезију.
Милован Данојлић
Бранковина, 16. мај 1999.