БЕСЕДА MOŠO ODALOVIĆ
БЛАГОСИЉАЛИЦЕ У СВАКОДНЕВНИМ ТЕГОБАМА
Драги, добри, вредни, даровити, храбри људи
Десанкине међуотаџбине у једнакостраничном троуглу
Ваљево - Рабровица - Бранковина! Хвала вам што нам омогућисте
да се виђамо на овом бајковитом саборишту, те пронађемо једни
друге и ободримо духовношћу, придижућ се из националног малаксања.
Не знам поуздано шта забележише Цвијић и Панчић о овим божјим
рукосадима, шта пословође и записничари о раскошним призорима,
шта службеници у катастарским канцеларијама, ал знамо сви
– како би се у народу рекло –да је овде и с нама од Бога
нам Десанка! Умела је да види, запише, прослави песмотворењем
и све то остане нараштајима – док је језика којим зборимо.
Да се ко не збуни мојим појединством међ славним добитницима,
утешићу збуњене, да одавно већ, у некој књизи издвојих као
важан биографски податак: познавао Десанку, познавала
ме! Имасмо многа дружења и разговоре на Сусретима „Лазар
Вучковић“, Змајевим играма, Горановом прољећу, Црној Гори...
Сад бих малчице, како и приличи дечјем песнику, да шмугнем
у једну строфу и вратим се – куд сам наумио. Кад бисмо се
нашли пред мени незнаном особом, Десанка би, да би ме представила,
рекла: - Хајде, молим те, само ону строфу о мајци! Наравно,
послушам је: Посоли, досоли, замеси, подмеси/ добар дан,
изволи, побогу – где си! /коприву, вадити, ружу садити-/ мама
је глагол од глагола радити...
Изгледа да смо се срели (данас би рекли „препознали“) у песми
„Мама је глагол од глагола радити“. Пристигли из породичних
густиша: она најстарија од осморо деце Михаила и Драгиње,
а ја осмо дете у десетици Тодора и Душанке, тамо
негде у мрачним косовским небосклонима. Е, сада, читачи бројева,
дланова, звезда – застаће код броја ОСАМ. Десанки, као првој,
дата је проходност, а „остали за њом!“ Ја, осмо дете у тескобној
кући, свима на сметњи, звао сам се „Тамо се!“ У таквој гужви
научих да сам неважан. Лако научен, никад одучен, па и ова
прелепа награда, колико орадости, толико подлеже непријатности:
- Откуд ово мени - неважноме!?
Укупно дело Десанке Максимовић, књижевна активност, путовања,
племенита чињења, етичке побуне, уредна национална и верска
осећања, усхит за васељену и микро-светове, љубав и брижност
за мале и небрањене, сва њена поетика, животна начела, усправан
ход – ма куд ходила... све се може пресложити у две речи:
јеванђеоска тајна. На књижевна сусретања, улазећ
у народ, тако да речем, стизала је као на литургију - радосним
и драгосним лицем. И свуд су је дочекивали озареним лицима,
као мало кога у читавој нашој књижевности, уз осећај да нам
доноси благосиљалице - олакшице у свакодневним тегобама. И
трају светлуцања као жишке Сунца – свима нама на равне части.
Као песникиња за децу, и као професор књижевности, знала је
да је Змај Јовина певанија наше основно, полазно поље за све
песничке нараштаје. Уз радосну подршку и апсолутно поштовање
свих стваралаца за децу, трајала је на том пољу и ту остала
до последњег стиха – као почасни председник Змајевих игара.
Управо у стварању за децу, лепоти нашег језика Десанка је,
милозвучношћу матерње мелодије, те завичајним бојама, уз хуј,
зуј и бруј, уз трепет и лепет, и хук и звук, придодала трајне
лепоте и дивоте песничком загонетању и разговетању. Њеном
појавом и истовременим Бранком Ћопићем, наше стваралаштво
за децу постаје интензивније, организованије, разноликије
формама, па све ведрије – новим међашима, рецимо Радовићем
и Ршумовићем. Тек, мојој генерацији и овима који пристижу
– ето скеле-учврслице и трајне, драгоцене грађевине.
Уважени претходни добитници драгоцене, дирљиво лепе Награде
Десанкина имена, у својим беседама издвојили би понеку, песму,
мудру мисао, аутентичну анегдоту, па бих и ја нешто да придодам.
Нека то буде песма Рендгенски снимак. Песма у четири
строфе, ал непојамне песничке храбрости да се о томе уопште
пише. Имах и разговор с Десанком о песми. Објављен, остаде
ми у радном плакару Дома штампе у Приштини. То су они онамо,
спалили. Кад могу цркве, спаљени стихови само су узгредна
работа, колико за потпалу. Песма је настала у Дубровнику -
„у болничкој чекаоници“ – како нагласи. Опорављала се од прелома,
и управо донела рендгенски снимак своје руке, да јој „прочитају
стање“. У том трену чуле су се сирене болничких кола. Замолише
песникињу да изађе и сачека, а већ су уносили повређене у
некој несрећи. То се одужило, а она, ваљда, ганута несрећом
унетих, уклонила свој снимак као нејасну „текстуру“ неважних
невоља. Учинило јој се да је малодушна, узела оловку и песмом
бележила тренутно стање душе, а смрт назначила тек - као „биолошку
тачку“.
РЕНДГЕНСКИ СНИМАК
Посматрам на рендгенском снимку своје
руке кости
Беле као букови суварци
И видим слику како ће у земљи лежати
Кад се све земаљско с њих збаци.
Посматрам те људске кости,
Те ручне ситне дуге
Са колико су уметности поспајане
У клештанца ножице полуге.
Стоји преда мном оцртано као на школском
атласу
Шта је изнутра та рука која сада милује
И шта ће се у самртноме часу
Догодити са њоме сутра.
И ако ти сада кадгод пружим руку
Заборави земне привиде и варке
И мисли – мада била у зглобовима туку
Како ти пружам костију суварке.
Са ове говорничке удаљености могао бих да махнем руком, па
и да се благо поздравим, ал - страшљив - не бих могао да вам
пружим „костију суварке“. Хвала вам што сте и што смо данас
били овде. Овдашњој деци обиљу пробраних жеља придодах Десанкину
мудрост, доброту и мирну старост.
Мошо Одаловић
У Бранковини, 16. маја 2016.